Monday, December 22, 2014

ETIKA MENJAWAB PANGGILAN TELEFON





Terdetik nak menulis tentang telefon pagi ni. Bukan apa, sebagai ingatan buat diri sendiri dan juga semua yang berkenaan. Bukan sekali, bukan dua kali, tapi dah berkali-kali ianya terjadi. (pinjam kata-kata Shuib Sepahtu). hihi..

Tugas saya sekarang ni banyak juga berurusan menggunakan telefon. Saya ni bertugas di bahagian servis. Jadi, memang berhubung dengan ibu pejabat, pihak JPA dan pegawai-pegawai yang saya jaga buku servisnya. 

Nak jawab panggilan, bukan boleh main jawab je. Perlu tahu dengan siapa kita bercakap dan urusan apa.. Sebenarnya saya nak meluahkan kekecewaan saya bila berhubung dengan telefon dan tidak dilayan sebetulnya. Bukan nak layanan first class tau. Cukup dengan sopan santun dan menjawab persoalan saya. Ini tidak, sudahla menjawab bagai nak dan tak nak, kemudian macam nak cepat letak je, soalan kita pun tak  habis dijawab.. Itu belum lagi part panggilan kita disambung-sambung, kemudian terputus macam tu je. huhu. Aduhai, kecewa campur marah tau. 

Saya pun hari-hari berurusan dengan telefon, akan cuba sehabis daya menjawab panggilan dengan baik. Nada suara pun perlu dikawal, janganlah meninggikan suara..

Ok, kat sini saya lampirkan senarai semak Etika Menjawab Panggilan Telefon, buat rujukan kita bersama..



Haa, gigih tau nak sertakan Etika Menjawab Telefon. hihi.. 




20 comments:

  1. Saya pernah dapat panggilan telefon daripada 1 bank di malaysia ni. Bercakap dengan saya dengan nada yang menyakitkan hati. Pelik sungguh. Bukankah etika kena cakap dengan baik. Bagus perkongsian ni.

    ReplyDelete
  2. tu la kak...kadang-kadang mmg bengang kalau jwb call org cakap gitu...belum lg yg cari org lain lepas tu marah kita bila org tu xde...

    ReplyDelete
  3. Good job pd yg sgt sopan dlm menjawab telefon.. Sy ni geram juga bila kita tanya elok², org kat sana tu jwb acuh tak acuh he.. Padahal yg kita tanya tu benda penting..

    ReplyDelete
  4. saya pernah kena jgk.. sabaq ja la.. sbb kita nk guna servis dia

    ReplyDelete
  5. sabar yae rose..
    orang ni macam-macam. sekali die yang terkena baru tau kan

    ReplyDelete
  6. thanks perkongsian yg baik..sy pun selalu jd operator gantian

    ReplyDelete
  7. mmg gigih kak buat list macam itu,hehehe..tpi yang kerja customer service jawab telefon mmg kena ada caranya nak jawab calling2..

    ReplyDelete
  8. bayangkan kalu kite bt camtu kt org lain msti dia marah kan, gitu jgk ngn kite....akak nih pun mmg selalu kene jwb tepon yelah, org nk ckp ngn bos mmg melalui kite, cuma satu yg seboleh2nya akak bt, bila angkat sambil jwb call sambil senyum... walaupun kadang sakit ati ngn kata2 pemanggil

    ReplyDelete
  9. Kesiannya Ros.
    Saya tak suka kalau jawab berkaitan promosi insurance dan yang seumpamanya.
    Tapi saya cakap baik-baik, " I'm not interested ''.

    ReplyDelete
  10. Salam kenal.
    Singgah jalan-jalan.

    ReplyDelete
  11. Huhuhuu.. thanks sharing this good info..
    Kita just kene jawap baik2 jer.. elakan diri dari ckp yg bukan2..

    ReplyDelete
  12. saya paling takut nak jawab telefon kalo org beso pangkat yg tepon.

    ReplyDelete
  13. menjawab pangilan pon kena bersabbar jika dpat pangilan yang xberapa sopan.. kita kena jugak cuba kawal perasaan kita supaya bersopan jgk

    ReplyDelete
  14. ni sesuai sgt utk phidmtn gov..hahaha

    ReplyDelete
  15. Nice tips ros.. dlm bulan ni 2x terima panggilan dr pihak insurans. Col time tgh kerja nk mrah pun xtergamak. Layankan saja la

    ReplyDelete
  16. betul tu ros lain yg call personal kan, cthnya no x dikenali, nk jawab acuh x acuh.ni dh comfirm pasal kerja.

    tenkiu ros berkongsi..

    ReplyDelete